неділя, 26 січня 2014 р.

Внесіть зауваження!!! Нами підготовлений законопроект про нікчемність (недійсність) виконавчих написів нотаріусів за кредитами

Радою юристів України підготовлений законопроект про нікчемність (недійсність) виконавчих написів нотаріусів за кредитними чи заставними(іпотечними) договорами. 
Внесіть свої зауваження в наш законопроект, залишайте в коментарях.
Дякую за активність!


Проект
Вноситься народним депутатом України

            (реєстр. № )




ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до Закону України
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів

 


Верховна Рада України  постановляє:

I.     Внести до Закону України «Про захист прав споживачів» (Відомості Верховної Ради України, 1991 р., № 30, ст. 379) такі зміни:

1.     Статтю 11 доповнити частиною 14 наступного змісту:
«14. Стягнення у безспірному порядку за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором є нікчемним.».


II.  Внести до Закону України «Про нотаріат» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39 від 28.09.1993) такі зміни:
1.     Частину 1 статті 87 викласти у такій редакції:
«1. Для стягнення грошових сум або витребування від боржника майна нотаріуси вчиняють виконавчі написи на документах, що встановлюють заборгованість, крім документів, що встановлюють заборгованість за договорами про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальних договорах.
Нікчемним є виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором.».





III.             Внести до Закону України «Про заставу» (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 47 від 24.11.1992) такі зміни:
1.     Частину 6 статті 20 викласти у такій редакції:
«6. Звернення  стягнення  на  заставлене  майно  здійснюється  за рішенням  суду  або  третейського  суду, або виконавчого напису нотаріуса, крім стягнення за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувального договору. Виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором є нікчемним.
  Звернення  стягнення  на  заставлене  майно  державного підприємства  (підприємства,  не  менше п'ятдесяти відсотків акцій (часток,  паїв)  якого  є  у  державній власності) здійснюється за рішенням  суду.». 

IV.            Внести до Закону України «Про іпотеку» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 38 від 19.09.2003, ст. 313) такі зміни:
1.   Частину 3 статті 33 викласти у такій редакції:
«3. Звернення  стягнення  на  предмет  іпотеки  здійснюється  за рішенням  суду, або згідно  з договором про задоволення вимог іпотекодержателя, або за виконавчим написом нотаріуса, крім стягнення за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувального договору. Виконавчий напис нотаріуса, вчинений на документі, що встановлює заборгованість за договором про надання споживчого кредиту та/або його забезпечувальним договором є нікчемним.».

V. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

До проекту Закону України
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів


1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту Закону

Зазначений законопроект спрямований на удосконалення законодавчих засад захисту прав споживачів від стягнень у безспірному порядку.
З практики застосування норм процесуального та матеріального права часто вбачаються порушення прав споживачів при стягненні кредиторами заборгованості у безспірному порядку.
Зокрема, при виникненні у споживача заборгованості за договором про надання споживчого кредиту, кредитор звертається до нотаріуса про вчинення виконавчого напису. При вчиненні виконавчого напису безпосередніми учасниками є нотаріус і кредитор, однак, відсутній споживач щодо власності якого нотаріус вчиняє виконавчий напис, тому споживач-власник майна є непоінформований про дату та час вчинення напису та фактично позбавлений можливості захистити свої права в момент вчинення виконавчого напису.
Тільки нотаріус та кредитор при вчиненні виконавчого напису вирішують питання щодо майна споживача, незважаючи на те, що споживач-власник відсутній, бо не повідомляється нотаріусом.
Внаслідок вчинення виконавчого напису, споживача-власника майна фактично позбавляють власності без його відома, що є неприпустимим.
Проте, Конституція України стоїть на захисті прав власності усіх суб’єктів даних правовідносин. Зокрема, стаття 13 передбачає, що: «Держава забезпечує захист прав усіх суб’єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки», стаття 41 вказує на те, що: «Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю… Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним», стаття 47 закріплює, що: «Кожен має право на житло… Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду»,  стаття 48 передбачає: «Кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло», стаття 123 передбачає: «Правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються. Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі».
Як вбачається з вищезазначеного, держава чітко стоїть на захисті прав суб’єктів даних правовідносин, проте не чіткість в окремих нормативно-правових актах призводить до частих порушень прав споживачів за договорами про надання споживчих кредитів.
За умови вирішення судом питання щодо стягнення заборгованості за простроченим договором про надання споживчого кредиту, всі сторони такого договору – кредитор та споживач є безпосередніми учасниками розгляду справи, мають рівні процесуальні права передбачені Цивільним процесуальним Кодексом Українита споживач-власник майна, повідомляється про розгляд справи щодо його майна, що перебуває в заставі (іпотеці).
При розгляді справи судом, у споживача є передбачені процесуальним законом права, якими споживач не може скористатись при вчиненні кредитором і нотаріусом виконавчого напису.
Таким чином, вирішення судами справ щодо договорів про споживче кредитування забезпечує як кредитора, так і споживача процесуальних прав, в тому числі на участь у справі, подача доказів, дослідження доказів тощо, а також вирішення таких справ саме в судовому порядку беззаперечно відповідатиме Конституції України, в тому числі щодо способу позбавлення права власності споживача в примусовому порядку, з дотриманням статтей 13, 41, 47, 48 та 124 Конституції України, повинно відбуватися тільки за рішенням суду.
         Окрім цього, в рамках імплементації Європейського законодавства, потрібно окремо зазначити, що у жодній європейській країні не існує такого способу звернення стягнення на предмет застави (іпотеки), як вчинення виконавчого напису нотаріусом, тому така норма не відповідає Євроінтеграційним прагненням нашої держави.
Всі ці проблеми є нагальними та потребують вирішення, так як, направлені на унеможливлення та недопущення порушення прав споживачів на їх власність за договорами про надання споживчих кредитів.
Запровадження зазначених норм надасть змогу припинити випадки позбавлення права власності на майно споживачів поза участю споживача-власника такого майна.

2. Цілі і завдання прийняття проекту Закону

Метою проекту є удосконалення правових механізмів звернення стягнення із споживачів за договорами про надання споживчих кредитів і конкретизація способу стягнення із споживачів - в судовому порядку та визнання нікчемними виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за договорами про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальнихми договорами.
Для досягнення цієї мети пропонується законодавчо вирішити наступні завдання: визначення чітких норм, які б не допускали вчинення виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за договорами про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальними договорами та, в той же час, не виключали можливості вчинення виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за іншими правочинами, де стороною не виступає споживач та  які не відносяться до договорів про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальних договорів.

3. Загальна характеристика і основні положення проекту Закону

Законопроектом до Закону України «Про захист прав споживачів» пропонується:
-         доповнити  частиною 14 статтю 11 (щодо права споживача в разі придбання ним продукції у кредит);

Законопроектом до Закону України «Про нотаріат» пропонується:
-         нова редакція частини 1 статті 87 (щодо стягнення грошових сум або витребування майна за виконавчим написом)

Законопроектом до Закону України «Про заставу» пропонується:
-   нова редакція частини 6 статті 20 (щодо звернення стягнення на заставлене майно);

Законопроектом до Закон України «Про іпотеку» пропонується:
-         нова редакція частини 3 статті 33 (щодо підстави для звернення стягнення на предмет іпотеки.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Зазначене питання регулюється: Цивільним Кодексом України, Законом України «Про нотаріат», Законом України «Про заставу», Законом України «Про іпотеку».
Прийняття Закону потребує внесення змін до інших Законів України, зокрема, до Закону України «Про нотаріат», Закону України «Про заставу», Закону України «Про іпотеку», оскільки, не виключає можливості вчинення виконавчих написів нотаріусів на документах, що встановлюють заборгованість за іншими правочинами, де стороною не виступає споживач та не відносяться до договорів про надання споживчих кредитів та/або їх забезпечувальних договорів.

5. Фінансово-економічне обґрунтування проекту Закону

Реалізація положень проекту Закону не потребуватиме додаткових фінансових витрат із Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття проекту Закону

Запровадження зазначених норм припинить випадки позбавлення права власності на майно споживача-власника нотаріусами в односторонньому порядку без участі споживача-власника такого майна.
Крім того, впровадження запропонованих законодавчих змін призведе до приведення у відповідність до Конституції України питання щодо недоторканості права власності та позбавлення власності виключно за рішенням суду, як передбачено статтею 47 Конституції України.

1 коментар:

  1. Дай Боже благодаті зареєструвати і ухвалити даний ЗП. Дуже своєчасний і нагально необхідний законопроект!

    ВідповістиВидалити